Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) și Groupama Asigurări, cu sprijinul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a organizat miercuri, 10 aprilie a.c., la sediul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului evenimentul de lansare a celei de-a treia ediții a studiului “Carta Albă a Turismului din România”.
Lucrarea prezintă principalele caracteristici, riscuri, vulnerabilități și oportunități ale sectorului turistic, cu scopul de a influența viitoarele politici publice în domeniu și de a furniza informații cu privire la specificul turismului pe două domenii importante: unități de cazare și agenții de turism. De asemenea, au fost evidențiate și strategiile eficiente de promovare, luând în considerare tendințele actuale și particularitățile piețelor țintă.
Cele mai importante aspecte semnalate în cadrul analizei pentru anul 2024 sunt următoarele:
- Evoluțiile principale în privința salariilor din sectorul turismului indică în general un trend pozitiv: 23% dintre respondenți indicând creșteri situate între 1% și 10%, în timp ce 25% au indicat creșteri mai mari, între 11% și 30% ale salariilor, iar 21% din respondenți au identificat o stagnare în acest domeniu.
- Rata medie de revenire (la nivelul întregului eșantion) se ridică la 33%, în scădere cu aproximativ 12% față de nivelul înregistrat în anul 2019. Agențiile de turism au indicat, în medie, o rată de revenire a clienților mai ridicată (40%) în anul 2023 față de unitațile de cazare care au indicat o rată de revenire de 30%;
- Beneficiile oferite angajaților din turism includ mai frecvent bonuri de masă (37%) și creșteri salariale anuale (36% dintre respondenții din eșantion au selectat acest beneficiu, în scădere față de situația din anul 2019 cu 6%);
- Principala modalitate de finanțare a activității este autofinanțarea (selectată de peste 67% dintre respondenți, cu o scădere semnificativă față de analiza din anul 2019);
- În ceea ce privește proveniența clienților din sectorul turismului din România în anul 2023, datele colectate au relevat faptul că 76% dintre clienți sunt din România, iar aproximativ 17% sunt din Uniunea Europeană.
”Turismul din România este un domeniu cu un potențial foarte ridicat, anual înregistrând creșteri semnificative. Carta Albă a Turismului din România, aflată deja la ediția a treia, analizează situația operatorilor de turism din țară, furnizând informații cu privire la specificul turismului pe două domenii importante: unități de cazare și agenții de turism. Rezultatele barometrului de anul acesta reflectă faptul că cei mai importanți trei factori pozitivi pentru afacerile din turism sunt: clienții/vizitatorii repetitivi (67%), clienții/ vizitatorii noi (55%), prețul (43%). De asemenea, rata medie de revenire (la nivelul întregului eșantion) se ridică la 33%, în scădere cu aproximativ 12% față de nivelul înregistrat în anul 2019. Agențiile de turism au indicat pentru anul 2023, în medie, o rată de revenire a clienților mai ridicată (40%) față de unitățile de cazare care au indicat o rată de revenire de 30%. Analizând rezultatele în dinamică (2023 versus 2019), se observă o degradare semnificativă a perspectivei agenților economici din domeniu. Am convingerea că lucrarea “Carta Albă a Turismului din România” se va impune ca un studiu relevant în domeniul turismului”, a declarat Florin Jianu, președinte CNIPMMR.
În cadrul evenimentului au avut intervenții: Florin JIANU, președinte CNIPMMR, Ștefan-Radu OPREA, ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Călin MATEI, director General Groupama, Lucian Ioan RUS, secretar de stat MEAT.
Prezentarea din cadrul evenimentului de lansare este aici:
Prezentare Carta Albă a Turismului din România.
Carta Albă a Turismului din România poate fi vizualizată aici:
CARTA ALBĂ A TURISMULUI DIN ROMÂNIA, 2024.