4.4 C
Constanța
3.9 C
Tulcea
duminică , 1 decembrie 2024

AGREGATOR DE ȘTIRI - Litoral Press, Romania - Știri, Revista presei

AcasăCULTURĂ, EDUCAȚIEÎn atenția membrilor UZPR beneficiari ai indemnizației în conformitate cu Legea 8/2006

În atenția membrilor UZPR beneficiari ai indemnizației în conformitate cu Legea 8/2006

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 127 din 7 noiembrie 2024 privind unele măsuri în domeniul social
Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1124 din 11 noiembrie 2024

ORD DE URGENTA 127 07/11/2024 – Portal Legislativ

Având în vedere consecințele generate de actualul context socioeconomic asupra angajatorilor, care au condus la declanșarea procedurilor de insolvență, aceștia fiind astfel în imposibilitatea de a realiza venituri care să permită plata salariilor, precum și a celorlalte drepturi bănești stabilite în contractele individuale de muncă și/sau în contractele colective de muncă,luând în considerare necesitatea prevenirii creșterii ratei șomajului la nivel național, inclusiv prin promovarea urgentă de soluții legislative menite să asigure extinderea protecției sociale acordate salariaților angajatorilor aflați în insolvență,ținând seama că dispozițiile Legii nr. 200/2006 privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale, cu modificările ulterioare, asigură în prezent suportarea din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale numai a indemnizațiilor pe care angajatorii au obligația de a le plăti salariaților pe durata întreruperii temporare a activității, în condițiile în care aceeași obligație subzistă în sarcina angajatorilor, potrivit dispozițiilor invocate, și în situația reducerii activității,în considerarea faptului că pot fi generate amânări și întârzieri în implementarea unor reglementări vizând intensificarea măsurilor de sprijinire a angajatorilor aflați în insolvență și a salariaților, cu impact social la nivel național,întrucât această necorelare legislativă poate genera discriminări între salariații angajatorilor în insolvență, iar întârzierea intervenției legislative pentru a asigura aplicarea unitară și nediscriminatorie a dispozițiilor legale referitoare la categoriile de creanțe salariale ce se suportă din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale poate conduce la conflicte între respectivii salariați și angajatorii în insolvență, precum și la tensiuni sociale,în vederea respectării prevederilor art. 14 din art. 14 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind unicitatea reglementării în materie, în sensul evitării dublei reglementări, precum și pentru a oferi mai multă claritate și predictibilitate Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, republicată, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 168 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, prin care se precizează faptul că la data intrării în vigoare se abrogă orice alte prevederi contrare,în considerarea faptului că se impune eliminarea „pensiei de urmaș“ din prestațiile reglementate de Legea nr. 346/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, întrucât, începând cu data de 1 septembrie 2024, cuantumul acesteia se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat, nereglementarea acestei situații putând conduce la solicitarea și plata acestei prestații atât din sistemul de asigurare la accidente de muncă și boli profesionale, cât și din sistemul de pensii,în scopul reglementării unui cadru legal care să permită plata imediată și eficientă a tuturor prestațiilor și serviciilor acordate pacienților cu arsuri grave ca urmare a unui accident de muncă, îmbunătățind astfel calitatea vieții acestui grup vulnerabil de pacienți,având în vedere prevederile Legii nr. 8/2006 privind instituirea indemnizației pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică, republicată, potrivit cărorapensionarii care sunt membri ai uniunilor de creatori legal constituite, recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică beneficiază de o indemnizație lunară reprezentând 50% din cuantumul pensiei,ținând seama de intrarea în vigoare a Legii nr. 360/2023, potrivit căreia formula de calcul al pensiei s-a schimbat astfel încât cuantumul pensiei se determină prin înmulțirea numărului total de puncte realizat de asigurat cu valoarea punctului de referință,luând în considerare necesitatea corelării legislative dintre cele două acte normative, respectiv Legea nr. 8/2006, republicată, și Legea nr. 360/2023, sub aspectul majorării cuantumului indemnizației raportat la valoarea punctului de referință,având în vedere Decizia nr. 561 din 17 noiembrie 2022, potrivit căreia Curtea Constituțională constată că sintagma „sistemului public de pensii” din titlul Legii nr. 8/2006, republicată, precum și din cuprinsul art. 1 alin. (1) din aceeași lege este neconstituțională,ținând cont de nevoia unificării termenului de finalizare a procesului de restructurare a serviciilor sociale rezidențiale cu capacitate mai mare de 50 de locuri, destinate persoanelor adulte cu handicap, cu cel al implementării proiectelor prevăzute în programele de interes național în domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități, al căror termen de implementare a fost stabilit la 31 decembrie 2024,având în vedere necesitatea prelungirii perioadei acțiunilor planificate cuprinse în planurile de restructurare, până la sfârșitul anului 2025, cu scopul de a asigura tranziția persoanelor cu handicap beneficiare de servicii sociale în instituții rezidențiale de tip vechi în alternativele de tip familial sau rezidențial nou-înființate,pentru a elimina suprapunerile care creează confuzie referitoare la termenele de referință la care trebuie să se raporteze implementarea și monitorizarea planurilor de restructurare, precum și controlul asigurării calității în domeniul serviciilor sociale,având în vedere necesitatea planificării tipurilor de servicii necesare în comunitate, a surselor de finanțare aferente și a acțiunilor de pregătire în vederea transferurilor persoanelor cu dizabilități în siguranță și în conformitate cu nevoile individuale ale acestei categorii sociale,întrucât s-a identificat necesitatea prelungirii, în regim de urgență, a termenului de restructurare a centrelor rezidențiale cu capacitatea mai mare de 50 de locuri, pentru ca această categorie să nu fie privată de protecție socială,totodată, având în vedere faptul că implicarea administrației publice locale de la nivel de județ, prin direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București, în procesul de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării este decisivă în procesul de dezinstituționalizareși în considerarea dificultăților financiare cu care se vor confrunta furnizorii de servicii sociale publici și privați în procesul de adaptare, reorganizare și restructurare a centrelor pentru persoane adulte cu dizabilități, în sensul alocării unor sume de bani considerabile în proiectele aferente celor două programe de interes național din domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități, care contribuie la implementarea planurilor de restructurare a serviciilor sociale rezidențiale de capacitate mare,dat fiind faptul că transferul persoanelor cu dizabilități aflate în centre rezidențiale presupune existența unei diversități de servicii în comunitate, care să răspundă nevoilor individuale ale acestora, existență care depinde de oportunitățile de finanțare programate în cadrul perioadei 2021-2027,având în vedere faptul că finanțarea planurilor de restructurare este condiționată și de investițiile suportate din bugetele consiliilor județene, în complementaritatea fondurilor de la bugetul de stat, în condițiile în care până la data de 31 august 2023 direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București nu au reușit, din motive obiective, implementarea procesului de reorganizare și restructurare a centrelor rezidențiale cu capacitate mare,întrucât este importantă fundamentarea bugetului pentru perioada imediat următoare, prezenta ordonanța de urgență contribuie la planificarea bugetară pentru anul 2025, în sensul că finanțarea serviciilor sociale este asigurată, potrivit prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de la bugetul de stat, prin bugetul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului sau al autorității administrației publice locale la nivel de municipiu, oraș sau comună, după caz, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată alocate cu această destinație, în proporții de cel mult 90% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, diferența urmând a fi acoperită din bugetele proprii ale județelor, respectiv ale sectoarelor municipiului București, pe a căror rază teritorială funcționează centrele, iar bugetul de stat și implicit bugetele proprii ale județelor pentru anul 2024 sunt în curs de fundamentare, urmând ca, în condițiile prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, finalizarea bugetului de stat să se efectueze la 1 noiembrie 2024,având în vedere importanța de a consolida rolul major al sistemului de protecție socială în promovarea independenței și incluziunii persoanelor cu dizabilități, precum și necesitatea de a îmbunătăți nevoile specifice generate de situația de vulnerabilitate și a nivelului de trai al acestora, prin asigurarea mijloacelor necesare unui trai decent persoanelor cu dizabilități expuse riscului de sărăcie și prin garantarea unui nivel de bază de securitate a veniturilor, reducând astfel nivelul de sărăcie și vulnerabilitate al acestei categorii sociale,ținând cont de faptul că aceste elemente vizează interesele generale ale pensionarilor, ale persoanelor cu dizabilități, precum și ale salariaților din România, care constituie situații de urgență a căror reglementare nu poate fi amânată, precum și în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează interesul public general și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

Articolul În atenția membrilor UZPR beneficiari
ai indemnizației în conformitate
cu Legea 8/2006
a apărut prima dată pe Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România.

Sursa: uzpr.ro

ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai populare

VREMEA CONSTANȚA

Constanța
cer acoperit de nori
4.4 ° C
4.4 °
4.3 °
73 %
9.3kmh
100 %
Dum
8 °
lun
8 °
mar
9 °
mie
8 °
joi
9 °

VREMEA TULCEA

Tulcea
ceață
3.9 ° C
4 °
3.9 °
93 %
5.1kmh
100 %
Dum
5 °
lun
6 °
mar
8 °
mie
9 °
joi
8 °