Un teren de aproape trei hectare situat între malul drept al Dunării și bazinul maritim al Administrației Zonei Libere Sulina face obiectul unuia dintre cele mai importante proiecte de finanțare derulate prin intermediul Ministerului Transporturilor pentru dezvoltarea infrastructurii de operare a navelor maritime.
Depus spre finanțare în urmă cu mai bine de 5 ani în contextul războiului din țara vecină, Ucraina acesta a devenit chiar vital pentru această zonă a țării și a Europei. Iar pentru orașul de la malul Mării Negre, Sulina , această facilitate portuară poate fi o alternativă viabilă pentru turism, actualmente principala sursă de venit a localnicilor spune Dragoș Ioniță (foto), managerul Administrației Zonei Libere Sulina.
Este vorba despre un proiect ce vizează realizarea unui cheu vertical de aproape 200 metri la Dunăre pentru acostarea navelor maritime, reabilitarea și modernizarea unei platforme portuare de peste 28000 de metri pătrați și, de asemenea, realizarea unor facilități de acostare în bazinul maritim al Administrației Zonei Libere Sulina.
Proiectul ,,Modernizarea Portului Sulina -cap mol bazin maritim perimetrul II” este finanțat de Comisia Europeană prin POIM 2014-2020 ( Programul Operațional Infrastructură Mare) și a fost fazat pe POT 2021- 2027 (Programul Operațional Transport) cu termen de finalizare 2025 și cu o valoare totală de peste 130 de milioane lei cu TVA inclus.
,,Este unul din cele două proiecte aflate în derulare prin intermediul Ministerului Transporturilor și finanțarea Uniunii Europene, cel mai mare dintre ele de aproximativ 28 de milioane de euro în condițiile în care mai avem un proiect în derulare de circa 18 milioane de euro ce vizează o altă zonă din perimetrul nostru specifică zonelor libere. Prin această investiție, pereții verticali ai noului cheu vor asigura acostarea navelor mari fără pontoane care afecta siguranța traficului de pe șenal dar un alt aspect important al proiectului este acela că prin lucrările ce se vor efectua în următoarele etape și în bazinul maritim se crează, în sfârșit, perspectiva dezvoltării imobiliare pe zeci de hectare de teren din imediata sa apropiere ” a declarat Dragoș Ioniță.
De ce a fost nevoie de acest proiect?
În prezent, facilitățile de acostare la Sulina, pentru navele maritime, sunt aproape inexistente iar majoritatea navelor mari, de până la 7500 de tone DW acostează în portul orașului, în zona de promenadă fiind afectate facilitățile de acostare ale navelor turistice dar mai ales fără posibilități de operare a mărfurilor respectiv încărcare-descărcare. După finalizarea acestui proiect navele maritime de peste 7500 tone DW, chiar până la 35.000 tone DW, vor acostat la noul cheu situat în dreptul bazinului maritim iar unul din cele mai mari avantaje va fi acela că platformă de operare a portului va asigura inclusiv facilități pentru depozitarea mărfurilor ce vor fi descărcate din navele maritime sau, după caz, pentru a fi încărcate în acestea.
Mai mult, un obiectiv important al acestui proiect este acela de a asigura, împreună cu administratorii șenalului navigabil respectiv AFDJ Galați, adâncimile necesare pentru accesul prin bara Sulina a unor nave de capacitate mult mai mare, cum aminteam mai sus, chiar până la 35000 tone Dw, pentru acestea urmând a fi asigurată o adâncime minimă de 11 m atât prin bara Sulina cât și la cheul nou realizat. În acest sens AFDJ Galați a făcut expertiza tehnică privind rezistența apărărilor de mal existente, expertiză ce a primit aviz favorabil din partea experților.
În urma urma studiului de fezabilitate, experții BERD au ajuns la concluzia că după realizarea adâncimilor propuse, de peste 11 metri, dar și realizării acestor noi facilități portuare s-ar putea ajunge la aproape 3 milioane de tone pe an tranzitate prin Bara Sulina. Ceea ce nu doar că ar scădea traficul comercial și implicit poluarea pe canalul maritim Sulina dar ar fi și o soluție alternativă la operațiunile portuare din Portul Constanța.
Nu mai vorbim de faptul că ar dezvolta porturile comerciale de pe șenalul maritim al Dunării, de la Brăila până la Tulcea, atât din România cât și din țările vecine, Republica Moldova și Ucraina.
Alternativă pentru turism
Chiar dacă în prezent orașul Sulina se confruntă cu criză acută de forță de muncă, această investiție poate atrage personal calificat de la Tulcea dar mai ales poate provoca revenirea acasă a tinerilor din Sulina.
,, Orașul Sulina este unul în care turismul este principala sursă de venit pentru localnici, însă fiind o activitate pur sezonieră tinerii nu sunt atrași să revină aici și preferă locuri de muncă plătite 12 luni pe an. Deschiderea portului cu facilitățile aferente acestuia de operare și depozitare va crea locuri de muncă și nu doar locuri de muncă sezoniere ci pe tot parcursul anului. Din acest punct de vedere investiția poate fi privită și ca o alternativă pentru turism și o dezvoltare a orașului Sulina pe orizontală” a mai declarat Dragoș Ioniță.